Lad os tale om vores følelser – hele tiden

Kæreste jer,

I dagens indlæg vil jeg gerne sætte lidt ord på, hvorfor jeg vælger at tale om mine dybeste følelser online – særligt på Instagram og bloggen; både hvorfor jeg gør det, hvad jeg selv får ud af det og hvor mine grænser går. Indlægget er en form for forklaring eller uddybning, af de brudstykker af tanker og følelser, jeg deler ud af til hverdag. Jeg håber, at når du har læst dette indlæg, så vil du bedre forstå, hvorfor jeg gør, som jeg gør.

  1. Jeg har følt mig alene. I store dele af mit liv, har jeg følt mig alene – ikke fordi, jeg har været alene og heller ikke fordi, jeg ikke har haft gode mennesker omkring mig. Jeg føler mig meget priviligeret, både i mine familie- og vennerelationer. Jeg har følt mig alene, på grund af vores samfund (ja sgu!) for vi lever i et samfund, hvor følelser hurtigt bliver tabubelagte – traumer og psykisk sårbarhed, endnu hurtigere. Da jeg i 2013 fik angst, anede jeg ikke hvad det var. Dengang var der sgu ingen der talte om det på Instagram (i hvert fald ikke de profiler jeg fulgte). Angsten var i halvandet år alt overskyggende for mig – samtidig med, at jeg var fuldkommen overbevidst om, at jeg ikke havde angst – for jeg vidste ikke hvad det var og jeg kendte ikke nogen der havde det. Så hvis jeg havde angst, måtte der være noget fuldkommen og forfærdeligt galt med mig. Da jeg tog hul på mit andet psykologforløb, fik jeg lyst til at åbne op omkring det og dele processen med jer, der følger med hos mig. Fordi jeg virkelig ønskede, at bryde tabuet omkring angst – at tale åbent om psykisk sårbarhed og at vise, at man aldrig nogensinde er alene om de svære følelser. For den slags personer manglede jeg selv, da min angst startede og jeg var helt ny i at være i disse følelser. Derfor er det utroligt vigtigt for mig, at blive ved med at tale om angst – og alle de andre følelsesmæssige tilstande der rammer mig i hverdagen, fordi jeg gerne vil være et spejl, for dem der har det på samme måde. Jeg vil også gerne blive bedre til at sætte ord, på de følelser der rammer mig i forbindelse med savnet af min mor, som jeg mistede da jeg var 11 år. Min angst, og sorgen over tabet af mor, som uden tvivl er et stort traume i mit liv, hænger tæt sammen – derfor er bearbejdelsen og italesættelsen af angsten, en kanal til bearbejdelse af sorgen, for mig.
  2. Jeg får mulighed for at bearbejde mine egne følelser. Udover at jeg føler, at jeg kan gøre en forskel for andre, ved at dele mine følelser online, så har jeg virkelig også fået skabt et frirum til at dele og heale mig selv. Når jeg laver en story eller et indlæg om angst eller sorg, så er det en del af min helingsproces; at turde at tale højt om min angst og skabe et sprog omkring det, har gjort det meget mere håndgribeligt for mig. Jeg bruger bloggen og Instagram, som et rum hvor jeg kan træde ind og tage den taletid jeg ønsker, til at sætte ord på mine følelser.
  3. Skelet mellem det personlige og det private. Selvom det måske kan virke som om, at jeg deler alt på min Intsagram, så er det langt fra tilfældet – jeg deler nemlig kun de ting der føles rigtigt for mig. Jeg har f.eks. sjældent delt mine triggertanker med jer, da det for det første bliver for voldsomt for mig at skrive dem ned og for det andet for, at passe på mig selv. Jeg har mange forskellige triggertanker, og for nu, ønsker jeg ikke at dele dem. Det samme råd vil jeg give til dig – del kun de ting online som føles behageligt – hvis du er i tvivl om du skal dele noget bestemt, så vent hellere og mærk efter. Når du først har delt noget online, så kan det ikke tages tilbage. Selvom du selv sletter det, kan folk gemme screenshots. Desuden er det alle der får de informationer du ligger ud, ikke kun dem der ønsker dem og har brug for dem, men også folk der vil dømme dig eller folk der synes du deler for meget – så pas på dig selv og mærk efter; det er ikke værd at dele sine tanker og følelser, hvis det bliver på bekostning af ens ve og vel.
  4. Den vidunderlige feedback og forbindelse jeg mærker. Noget af det mest fantastiske jeg har oplevet, er den virkelig magiske feedback jeg får, når jeg åbner op for mine inderste tanker – når jeg taler om angst, sorg og generelt sætter ord på mine følelser, får jeg altid virkelig fantastiske tilbagemeldinger, som varmer mit hjerte og som også er med til at minde mig om, at jeg heller ikke er alene om det svære følelser. Lige nu står vi midt i en ny bolig, flytterod og hverdag – og det har jeg delt med jer på Instagram, og modtaget virkelig søde og støttende beskeder omkring netop dette. Tak.

Jeg håber indlægget kunne give lidt klarhed over, hvorfor jeg deler de ting jeg gør, på de sociale medier.

Kærligst, A.

Et år med yoga

Reklame: Medlemskab hos [jo:ga] er modtaget som gave. 

Kæreste jer,

November har allerede budt på flere forskellige ting – for det første, så er vi flyttet, jeg har offentliggjort at jeg starter på Astrolog-uddannelsen til februar 2020 OG så er det et år siden, at Dennis og jeg meldte os ind hos [jo:ga] –  dermed er det også et år siden, at vi begge begyndte at dyrke yoga fast.

Hvis du skal tage én ting med dig fra dette indlæg, så må det være; dyrk yoga. Efter yoga er blevet en fast del er min hverdag, har mit liv forandret sig og det mener jeg dybt seriøst – hvis du gerne vil have dette udsagn uddybet, så kan du læse videre under billedet. Jeg vil desuden klart anbefale et medlemsskab hos [jo:ga] da deres centre er skønne, deres undervisere er super gode og der er bare en god og afslappet stemning – man behøver ikke at være en øvet yogi for at være en del af holdet, man kan troppe op præcis som man er og blive mødt lige dér hvor man er på sin yogarejse.

Sådan har yogaen påvirket mit liv

  1. At dyrke yoga hos [jo:ga] har den kæmpe fordel, at det har smittet af på min hjemmepraksis. Jeg dyrker yoga tre gange om ugen, fordelt på 1 eller 2 timer hos [jo:ga] og 1 eller 2 timer hjemme. Når jeg er til en time i mit lokale [jo:ga]-center, er det som oftes med Dennis. Her er den kompetente undervisere der guider, og retter på mine stillinger – det vil sige, at jeg for hver time blive bedre og bedre til min yogapraksis. Jeg lærer om de forskellige stillinger og bliver bedre til at være i dem – og det kan jeg tage med når jeg dyrker yoga hjemme. Det er et virkelig godt samspil mellem at møde op og lærer – og give sig hen; så jeg netop kan gøre det samme i min hjemmepraksis.
  2. Min krop bliver stærkere – dette punkt havde jeg også med i indlægget: 5 måneder med yoga. Og det fortjener altså at komme med igen. For min krop bliver stærkere og mere smidig – og gladere af at dyrke yoga og jeg føler ikke, at jeg gør noget for det. Når jeg møder op til en yogatime glæder jeg mig altid til at komme igang, og selvom en time varer 60 minutter, så føler jeg maksimalt at jeg er der i 30. Som oftes føler jeg kun at jeg er der i 20 minutter. Det er simpelthen den vildeste følelse – det har jeg aldrig nogensinde prøvet når jeg har dyrket motion. Jeg finder bare helt ind i min vejrtrækning og glemmer tid og sted, det eneste jeg fokuserer på er at følge flowet, at være i min krop og at mærke mig selv; Lige her – lige nu.
  3. Min koncentration – og meditation – bliver bedre. Jeg har en holistisk tilgang til livet og jeg tror på, at alt vi gør hænger sammen. En sund krop og et sundt sind går hånd i hånd. Jeg mærker tydeligt hvordan min yogapraksisk hjælper mig i min meditationspraksis – og omvendt! Jeg kan mærke at jeg er blevet langt bedre til at koncentrere mig. Jeg er blevet bedre til at være tilstede i nuet og at mærke mig selv; og der er ingen tvivl om at dette er gevinster der er kommet med min yoga- og meditationspraksis.
  4. En drøm er startet – jeg ser yogaen som være en blivende del af mit liv, uden tvivl. Jeg er blevet så vild med det, at jeg drømmer om en dag af uddanne mig til yogalærer – nu skal jeg lige være astrolog først – men derfor har jeg stadig overvejet at snuse til et trænerkursus hos [jo:ga], fordi jeg netop at så glad for konceptet hos dem.
  5. Yogaen har ændret min tilværelse på den simple måde, at jeg har fået et sprog med min krop. Jeg har fået skabt et rum til at være sammen med mig selv og koble af, uden at mine tanker tager over og suser rundt. Jeg mærker jordforbindelsen, jeg mærker den fysiske verden og nuet på en helt anden måde end før. Yoga er en fantastisk gave, at give til sig selv.

Billede af Dennis i vores faste [jo:ga]-center.

Dét var den omgang yoga-snak for denne gang; jeg kunne blive ved i evigheder, men jeg vil hellere holde det forholdsvist short and to the point.

Jeg håber at jeres søndag er fuldkommen magisk og måske byder på en gang yoga?
A

Merkur er i retrograd – igen!?

Disclaimer: Jeg er ikke astrolog (endnu), jeg er ikke ekspert på stjernetegn eller planeter – jeg er bare en astrologinørd, der hele tiden lærer nye ting, som jeg synes er super interessante og som jeg gerne vil dele, med jer.

Kæreste jer,

Vi skriver i dag d. 30/10 – og det betyder, at Merkur i morgen går i retrograd. Hvis du gerne vil have en dybdegående beskrivelse af hvad dette konkret betyder, kan du læse dette indlæg: Merkur er i retrograd – og hvad så?.
Helt kort fortalt, så går Merkur i retrograd 3-4 gange om året; rent fysisk betyder det, at Merkur bevæger sig langsommere end normalt, set fra jorden ligner det, at den går baglæns – hvilket blot er en optisk illusion – men heraf kommer udtrykket at Merkur er i retrograd. Merkur hersker vores kommunikation og deling af viden, når Merkur går i retrograd, kan man sammenligne det med, at den tager sig et hvil, derfor besværes de elementer i vores tilværelse som Merkur hersker.

Merkur er denne gang i retrograd fra d. 31/10 til d. 20/11 2019 – herunder vil jeg gennemgå hvad det betyder, så du kan være med på alle de ting astro-nørder og spirituellaer (som mig) kommer til at dele på Instagram og tale om, som om det var en selvfølgelig – og noget alle selvfølgelig ved. Denne gang går Merkur i retrograd i Skorpionen, hvilket betyder at du kan føle dig ekstra påvirket af retrograden hvis du er Skorpion i soltegn, eller har mange planeter i Skorpionen, i dit horoskop.

  • Føler du dig ekstra træt? Når Merkur går i retrograd, kan du opleve det som om, at der ligges et låg over dig og din tilværelse – det hele går måske lidt langsommere, og du føler dig uoplagt. Det er helt normalt, når Merkur går i retrograd. Det er en langsom energi som vi bevæger os i, og eftersom Merkur er tæt på jorden, mærker vi som mennesker tydeligt dens energi. Jeg taler med flere af mine veninder om, at energierne er ekstra tunge i retrogradperioderne. Jeg finder en tryghed i, at flere mærker det samme som mig og at denne tunge følelse gang på gang er forbundet til retrograden.
  • Oplever du gamle mønstre? Dukker der en gammel relation op, et job du troede du var færdig med, angst eller sorg du har lagt bag dig? Det kan sagtens tænkes – Retrograden giver os nemlig mulighed for at kigge på ting i vores liv, som vi ikke er færdige med. Det kan både være ting vi skal genoptage eller ting vi skal give slip på. Mærk efter hvad din mavefornemmelse siger, og træk vejret en ekstra gang. I retrograden er det vigtigt at vi ikke tager forhastede beslutninger, men læner os ind i den langsomme energi og giver os god tid til, at tænke over vores næste skridt – hvis vi gør dette, kan vi trygt stole på, at vi vil bevæge os i den rette retning.
  • Går dine mails ikke igennem og oplever du misforståelser? Merkur hersker al kommunikation, derfor oplever vi i retrograden problemer med teknologi der er forbunde til kommunikation; Mails og beskeder der ikke går igennem. I sidste retrograd var Facebook og Instagram desuden nede. Det samme gælder for vores generelle kommunikation; sørg derfor for at gør ekstra ud af, at udtrykke dig tydeligt når du taler med mennesker omkring dig – også dine nære relationer.

Dette er de tre primære årsager til, at man ikke orker at Merkur går i retrograd – men det gør den og det skal den, for den langsommere energi giver også mulighed for at kigge indad. Særligt det her med at få lov til at kigge på gamle mønstre, er lidt af en gave. Det kan måske virke provokerende, at jeg siger det på den måde? Men det er altså sandt. Selv oplever jeg gang på gang, at min angst bliver trigget (og det er er noget lort når jeg er i det, for det er uendeligt hårdt), når Merkur er i retrograd; det betyder at jeg for mulighed for at kigge på min angst igen og arbejde aktivt med den, så den ikke får lov til at fylde på samme måde, som den har gjort før i tiden.

Jeg tror på, at de udfordringer vi møder i livet, er til for at vi skal blive klogere af dem og udvikle os som mennesker. Jeg tror også på, at vi vil blive ved med at møde en bestemt udfordring, indtil vi har lært det vi skulle af den.

Skyggesider?

Energier er ikke som tænd/sluk knapper, energier er overlappende – derfor er der både en periode før og efter Merkurs retrograd, hvor du muligvis vil kunne mærke, at retrograden ligger og ulmer. Disse skygge perioder er ikke lige så intense som selve retrograden, og mange mener, at man ikke skal ligge det store i dem; eftersom Merkur er i retrograd 3-4 gange om året af 3 ugers varighed, så vil det med skyggeperioder betyde, at vi næsten altid er i retrograd,  hvilket ikke er tilfældet. Skyggeperioden ligger denne gang optil retrograden fra d. 11/10 til d. 30/10 – og efter skyggeperioden ligger fra d. 21/11 til d. 7/12.

Det var alt om den ‘skønne’ retrograd for denne gang.
Skriv endelig til mig, hvis du har nogle spørgsmål – jeg vil forsøge at svare dem, efter bedste evne.

A

Ryd op i dit liv (fysisk, mentalt og på Instagram)

Kæreste venner,

I alt det her flytte-cirkus, er jeg virkelig blevet glad for at rydde op og ikke mindst at smide ud – i bedste Marie Kondo style (selvom jeg ikke har set den der serie, som alle taler om) – men det til side, så giver en flytning altså virkelig mulighed for, at få ryddet op og smidt ud – og det har sat lidt tanker igang hos undertegnede. Ikke at det er store og unikke tanker, men måske kan de gøre gavn, hvis du mangler et lille puf, til at få ryddet ud i dine ting; og som overskriften antyder, så handler det ikke kun om den fysiske oprydning, men bestemt også den mentale – herunder Instagram.

Så, her er nogle små råd til, hvordan du kan rydde op i dit liv – ja sgu!

Oprydning i tilværelsen

  1. Ryd op – smid ud – giv væk: Jeg har altid haft svært ved at smide ud, jeg knytter mange minder og følelser til mine ting – og særligt de genstande, der er forbundet med min barndom og med min mor. Det er klart, at jeg gerne vil beholde nogle af disse ting, som virkelig har affektionsværdi, men jeg har også en generelt tendens til bare at gemme, for at gemme. I denne flytning har jeg virkelig fået ryddet op – nogle ting er lette et skille sig af med, det er de ting man ikke engang vidste man havde og som man ikke havde savnet, andre ting er svære. F.eks. så har jeg et hav af jakker, som jeg virkelig elsker (som man nu engang kan elske materielle ting) – en af mine virkelig fine jakker, som jeg bare ikke har plads til eller bruger mere, gav jeg til min søster og det gjorde det meget lettere at gå af med den, fordi hun blev rigtig glad for den. Så giv ting væk, til folk der bliver glad for dem – det er den fedeste følelse.
  2. Vær hård – som Marie Kondo: Igen hiver jeg den kære Kondo på banen, uden rigtigt at vide noget om hende – men som jeg har forstået det, så handler hendes tilgang til hjemmet og oprydning om, at man kun skal have ting i sit hjem, som gør dig glad. Og den filosofi vil jeg tage med mig i mit nye hjem, så de ting, der ikke gør mig oprigtigt glad, ryger ud (okay, måske gør mine gryder mig ikke oprigtigt glad, men maden jeg kan lave deri gør). Det har gjort det lettere at sortere, og jeg kommer til at sorterer tingene endnu engang, inden de ryger ind i det nye hjem.
  3. Stagneret energi: Rent spirituelt mener man, at alt er energi. Hvis vi antager at alt er energi, så er det også en dejlig lettelse, at få ryddet ud i krogende og smidt ud/givet væk, så gammel energi rykker ud og der bliver plads til ny energi – og de nye ting der skal ske i dit liv.
  4. Mental oprydning: Den mentale del af oprydningen, handler om at tage filosofien: ‘gør det her mig glad?’ Og bruge den, til at vælge ud fra i sit liv. Inden du siger ja til en aftale så spørg dig selv, om det er noget du har energi og lyst til – hvis det ikke er, så lad være. Det er en god måde at øve sig i at finde ro og sætte grænser, så man ikke bruger al sin energi på andre, men også husker at være noget for sig selv.
  5. Farvel til Instagram: For mig er Instagram en stor del af min hverdag – og helt klart også en størrere del, end jeg vil være ved. Det tænker jer, at flere af jer kan genkende? I hvert fald er min største anbefaling at man får ryddet ud i sin Instagram; hvis du følger folk, som på den ene eller anden måde giver dig dårlig energi; nogle der provokerer dig eller nogen som du bliver misundelig på – eller nogen, som får dig, til at føle dig mindre værd eller forkert, så er der virkelig kun én ting at gøre; unfollow. Stop med at følge personen, stop med at give vedkommende din energi. Fokuser din energi på de mennesker og sider, som giver dig god energi. Instagram, skal være et sjovt og hyggeligt sted, hvor man har mulighed for at lade op og hygge sig – det skal ikke være en drænende app, som efterlade dig med en følelse af forkerthed. Jeg sørger personligt for at unfollowe, så snart jeg kan mærke at en profil har en negativ påvirkning på mig, og så sørger jeg aktivt for at interagerer med profiler som giver mig noget godt – på den måde har jeg skabt en Instagram-feed, der giver mig et positivt pust i hverdagen.

Det var de oprydningstips, som jeg havde i ærmet – og havde lyst til at dele.
Hvis du har et godt tip til oprydning og organisering, så må du endelig dele det med os andre i kommentarfeltet.
A

27 ting jeg har lært på 27 år

Hej skønne, søde jer,

I morgen er en ganske særlig dag for mig; jeg har nemlig fødselsdag og fylder 27 år! Jeg ELSKER at have fødselsdag, det er simpelthen noget af det bedste – også selvom dagen byder på 7,5 timers arbejde. Faktisk har Dennis og jeg aftalt, at vi gerne vil bruge hele ugen på at fejre mig i små bidder, så det kan kun være godt. Og jeg elsker bare alle de beskeder og opmærksomhed man får på dagen – det er virkelig noget jeg kan sole mig i og nyde til fulde!

De to sidste år har jeg lavet denne type indlæg, henholdsvis: 25 ting jeg har lært på 25 år og 26 ting jeg har lært på 26 år. Jeg synes indlæggene er hyggelige og sjove at kigge tilbage på, og det er en rigtig god måde for mig, lige at reflektere over året.

27 ting jeg har lært på 27 år

  1. Det er altid okay at sige nej. Det er nok den største læring i mit seksogtyvende år, og stadig noget jeg virkelig øver mig på – jeg må gerne sige fra, jeg må gerne sætte grænser og jeg må gerne stå ved mig selv.
  2. Det er hverdageslykken der er det vigtigeste.
  3. Sunde relationer respekterer dine grænser og støtter dig.
  4. At købe en andelslejlighed er langt mere overvældende end at blive gift.
  5. At blive gift er til gengæld det fedeste nogensinde.
  6. Man kan godt lære at sove alene, i en alder af 26 –  men det bliver stadig med lyset tændt!
  7. Meditation behøver ikke blive skemalagt, eller udføres siddende med rank ryg i yogatøj – jeg mediterer om morgenen inden jeg rejser mig fra sengen, liggende vel og mærke.
  8. Man har cirka ondt i sine fødder to uger efter man bliver gift – i hvert fald hvis man danser til den lyse morgen – det gjaldt både Dennis og mig.
  9. At cykle til arbejde i regnvejr, er bare ikke dét værd – ligeså snart regnen kigger frem, hopper jeg i det offentlige.
  10. Yoga er kommet ind i mit liv, for at blive.
  11. Det er i orden at være uenige med folk man elsker.
  12. At lave kortere To Do-lister og at slappe mere af.
  13. At gå til psykolog er den ultimative form for selvkærlighed.
  14. Jeg kan maksimalt drikke tre kopper kaffe på en dag – den fjerde kop får min krop til at krible.
  15. Du er er aldrig nogensinde alene om dine tanker – så unikt er mennesket simpelthen ikke – og katastrofe tanker er desuden ikke virkelighed.
  16. Jeg skal have en astrolog uddannelse – på et tidspunkt. Nu er det sagt!
  17. At mærke efter og lytte til min mavefornemmelse.
  18. Andres forventninger til dig, har intet med dig at gøre – og du behøver ikke at indfri dem.
  19. Lavendelolie er løsningen på de fleste problemer (okay, det er virkelig sat på spidsen, men hold nu op, jeg elsker bare at smøre mig ind i lavendelolie inden jeg skal sove og give slip på dagen).
  20. At stole på min intuition og mine spirituelle egenskaber (så småt).
  21. Livet er ikke en konkurrence – ikke på et eneste punkt.
  22. Det der skal ske, sker.
  23. Instagram skal være sjovt – bloggen skal være sjov – det skal ikke være en sur pligt eller et arbejde. Ikke for mig, i hvert fald. Det handler ikke om hvor mange følgere man har eller hvor mange likes man får – det handler om,  at bruge medierne på en måde, man selv nyder.
  24. At jeg altid vil gøre mitfor at normaliserer psykisk sårbarhed.
  25. At huller i kalenderen er til for at slappe af og værne om sig selv – og ikke til at fylde op med planer.
  26. Angsten giver slip igen.
  27. Jeg er præcis som jeg skal være.

Jeg håber at jeres mandag bliver skøn – min bliver uden tvivl lidt lang, for jeg kommer virkelig til at glæde mig til i morgen! YAY!
A