Sådan plejer jeg mit hår

10 gode ting ved at have angst

Reklame.

Overskriften kan måske virke lidt mærkelig eller klichéfyldt, lidt ala “husk altid at fokusere på det positive” – ikke at jeg har noget imod den slags klichéer, jeg er selv hyppigt bruger af dem, men det her indlæg har jeg faktisk haft i tankerne, i noget tid. Selvom angst er det værste lort og jeg ville ønske at jeg ikke havde det, så er det en kendsgerning at det er en del af mit liv. Men, for at blive ved klichéerne, så er der intet der er så skidt, at det ikke er godt for noget. I forstår helt sikkert hvad jeg mener, når i læser punkterne.

10 gode ting ved at have angst

  1. Man kan forstå og rumme andre med psykiske udfordringer. Det er sket mere end én gang, at jeg har snakket med folk, der har svært ved at forstå hvordan det er, at have det dårligt psykisk, altså udover det sædvanlige. Folk kan have svært ved at forstå hvorfor helt normale ting kan være uoverskuelige eller hvorfor mennesker reagerer som de gør. Jeg forstår når andre fortæller at de har det psykisk dårligt, fordi jeg har prøvet det på egen krop – på denne måde kan jeg også bedre rumme, når folk ikke kan leve op til samfundets/udefrakommende/mine egne forventninger. Jeg siger ikke, at man ikke kan rumme folk med psykiske udfordringer, hvis man ikke selv har prøvet at have det. Men det giver en unik forståelse, når man selv kæmper med det.
  2. Det kedelige bliver lykken. Når du har haft det psykisk dårligt og begynder at få det godt igen, sætter du virkelig pris på den kedelige og rolige hverdag – og man nyder de små ting meget mere.
  3. Man udvikler sig. I arbejdet med sindet, kan man nå nye dybder. Jeg synes særligt at de samtaler jeg har haft med mine psykologer (jeg har haft to) har givet mig virkelig mange værktøjer til selvudvikling og at se mig selv, og min adfærd, fra nye vinkler.
  4. De små ting går dig ikke på. En togbøde, en smadret telefonskærm, et smykke der går i stykker – jo, det giver mig da irritation, men ikke længere end 2 minutter, for det er ikke vigtigt. Penge og materielle goder er simpelthen ligegyldige, så længe man har sin sunde krop og sit sunde (for nogen, sensitive) sind.
  5. Man kan hjælpe andre på vej. Det bedste jeg nogensinde har gjort, er at være så åben omkring min angst. Der er efterhånden en del der har skrevet til mig, at de selv kæmper med angst og jeg har gjort mit bedste for at hjælpe, og det giver mig uendeligt meget mening og værdi i mit liv. Særligt det her med, at nedbryde tabuet om at få professionel hjælp.
  6. Et nyt fællesskab åbner sig. Man åbner op for nogle utroligt dybe samtaler, når man tør at fortælle om sin psykiske sårbarhed. Når jeg har snakket med andre, fremmede såvel som tætte mennesker i mit liv, der selv har det svært, så er der bare et unikt bånd og en forståelse, fordi man ikke kun har ondt af hinanden, man kan decideret mærke hinandens smerte og hjælpe hinanden på et helt unikt plan.
  7. Man bliver klogere på sindet. I arbejdet med en professionel psykolog bliver man ikke kun klog på sine egne diagnoser (Hej fra OCD og angst, lige her) – men bliver også bedre til at forstå andre mennesker. Jeg vil selv mene, at jeg har ret godt styr på hvad kognitiv og metakognintiv psykologi går ud på, og det er takketvære mine psykolog-forløb.
  8. Man bliver stærk. Hver nedtur, hver fortvivlelse og hvert sorte hul du kommer op af igen, gør dig stærke. Når jeg tænker tilbage på hvor slem min angst var i starten af året, og hvor glad jeg er nu, bliver jeg mindet om hvor sej og stærk jeg er, og jeg bliver mindet om, at jeg kan klare meget mere end jeg selv tror.
  9. Man oplever ekstrem lykke. Her kan jeg nok kun snakke for mig selv (det kan man vel i princippet altid kun gøre) – men konstrasterne i mit indre gør ikke kun at jeg kan ryge ned i det dybeste hul, det gør også at jeg kan svæve på den lyseste sky og føle lykke helt ind i knoglerne, og det sætter jeg pris på.
  10. Man lærer, at finde gode mennesker. Jeg har ikke plads til mennesker i mit liv, som ikke kan acceptere at jeg har angst, som ikke kan forstå når jeg er nødt til at trække mig, eller ikke kan overskue specielle situationer. Derfor lukker jeg kun mennesker ind, der vil mig det bedste – jeg har simpelthen ikke tid til andet.

Jeg håber indlægget gav mening. Når jeg læser punkterne igennem synes jeg selv de kan virkelig lidt hårde og næsten som om at jeg mener, at mennesker med psykiske udfordringer er ‘bedre’ mennesker. Sådan håber jeg virkelig ikke det fremstår, for sådan har jeg det ikke. Dette er blot mine rene tanker, direkte fra hjertet. For mig handler det om at prøve at se det positive i en virkelig negativ situation, hvilket det uden tvivl primært er, når man kæmper med psyken. Så jeg håber I vil læse indlægget, med den kærlighed jeg har skrevet det med. For jeg har skrevet det fra mit åbne hjerte. Til jer.

Læs eller genlæs: Derfor fik jeg angst #1

❤A

Hvis du bor i Århus og lider af angst, så kan du finde mere om metakognitiv terapi i Århus her.

2 kommentarer

  • Sindssygt godt indlæg smukke! Det er virkelig nogen gode 10 punkter, og jeg kan relatere til, og erklære mig enig i, dem alle sammen!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amalie Brohus

      Tusinde tak smukke – jeg er glad for at det giver mening <3
      KNUS

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sådan plejer jeg mit hår