Fremtiden er vegansk

Sådan dulmer du din angst

Hej piger,

Her på det sidste har jeg fået et par henvendelser angående hvad jeg gør, for at dulme min angst. Først og fremmest er jeg nødt til at understrege, at hvis du har angst eller andre psykiske udfordringer, er første skridt, uden tvivl, at du skal søge professionel hjælp. Mine to psykologforløb har gjort underværker for min psykiske tilstand.

Selvom du har arbejdet meget med dig selv og dine udfordringer hos f.eks. en psykolog, så afholder det ikke angsten for at larme og tage plads – den kan være fuldkommen ulidelig til tider og det bedste du kan gøre, er at acceptere den. Selvom det kan virke fuldkommen umuligt. Du skal lære at læne dig ind i angsten og vide at det kun er angst, det er bare tanker og følelser, det er ikke farligt og det har intet med virkeligheden at gøre; men det gør den ikke mindre væmmelig at være i. Derfor vil jeg er dele nogle råd med jer, til hvordan du kan udholde din angst, når den er værst. Disse råd skal altså ses som supplement til en professionel behandling – det er udelukkende angst symptomerne der kan dulmes på denne måde, ikke selve roden til angsten. Derudover er det vigtigt for mig at understrege at jeg ikke er professionel på området, men disse forskellige råd er noget jeg selv bruger, når jeg kan mærke at angsten larmer.

Læs eller genlæs: Derfor fik jeg angst #1

Sådan dulmer du din angst

  • Lav vejrtrækningsøvelser. Når angsten kører afsted, er dit nervesystem og alarmberedskab på overarbejde, derfor skal du aktivt arbejde for at sende signaler til dit nervesystem om, at du er rolig. Træk vejret ind ad næsen i 4 sekunder og pust ud ad munden i 4 sekunder. Gentag gerne et par minutter i streg. Husk at, der er stor forskel på at trække vejret roligt og at trække vejret kontrolleret.
  • Kom ned i kroppen, det råd gav Nelle mig i starten af året, da min angst var værst. Og dét virker virkelig for mig. Det vil sige at du skal connecte med din krop, i stedet for at være oppe i dit hoved og i dine tanker. Motion er nok den bedste måde at komme ned i kroppen og jeg vil særligt anbefale yoga (prøv denne youtubekanal), da du virkelig er i kontakt med din krop og vejrtrækning i denne praksis. Det er virkelig et vidunderligt redskab til at skabe ro. Hvis du har brug for noget ekstra vil jeg anbefale dig at tage en times Hot Yoga – dét gør underværker.
  • Mediter, hvis du kan. Meditation kan være virkelig svært når du har angst, men prøv med en guided meditation. F.eks. denne fra Emilie Jacobsen. Det handler igen om at finde tilbage til kroppen og til dit rolige sind.
  • Indånd lavendelolie – det har en beroligende effekt på dit nervesystem. Jeg har for nyligt fået en aromadiffuser, som jeg kommer lavendelolie i. Ellers kan jeg anbefale Weledas lavendelolie; smør den på dit bryst, dine håndled og indånd den. Det vil virkelig berolige dig. Jeg bruger også begge ting, inden jeg skal sove.
  • Drik passionsblomst-te. Det virker (igen) beroligende. Selv når min angst har været værst, har jeg kunne falde i søvn efter en kop af denne te. Den smager bestemt ikke godt, men den virker.
  • Og hvis du har brug for at berolige dit sind når du er på farten, er disse pastiller fra Bach, fuldkommen fantastiske. Generelt er jeg stor fan og forbuger af Bachs Blomstermedicin.

Det var alt for denne gang.
Jeg håber I kan bruge rådene og vil prøve dem af; for de hjælper mig gang på gang og jeg er glad for at jeg kan trække på disse forskellige elementer, når min angst løber afsted med mig.

Hvis din angst larmer lige nu, sender jeg dig al kærlighed i hele verdenen.
Husk at det altid går over igen.
❤A

2 kommentarer

  • Rigtig gode tips, jeg er selv fan af meditation, det virker.. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Amalie Brohus

      Tak det er jeg glad for du synes! Og ja, det gør det virkelig <3

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fremtiden er vegansk